Podstawowe informacje o szkoleniu
Terminy i miejsca szkoleń
20.05.2024 – 21.05.2024, SZKOLENIE ON-LINE
Uczestnicy szkolenia
Szkolenie przeznaczone dla pracowników oraz kierowników jednostek sektora finansów publicznych, specjalistów ds. zamówień publicznych, również współfinansowanych z funduszy unijnych, księgowych, oraz prawników zaangażowanych w proces udzielenia zamówienia.
Cel szkolenia
Dofinansowanie projektu oznacza, że realizując go beneficjenci korzystają z pieniędzy publicznych. Są zatem zobowiązani do zachowania zasad udzielenia zamówienia – uczciwej konkurencji, równego traktowania, efektywności oraz transparentności. Kontrola wydatkowaniu pieniędzy ze środków UE jest bardzo szczegółowa i obejmuje, w szczególności prowadzenie postępowań zgodnie z zasadą konkurencyjności. Celem szkolenia jest przedstawienie nowych wytycznych kwalifikowalności dla okresu finansowania 2021-2027 w kontekście udzielania zamówień w ramach projektów współfinansowanych z budżetu UE. W ramach szkolenia omówione zostaną kwestie prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia postępowania w zasadzie konkurencyjności, tak aby wszystkie wydatki mogły zostać uznane za kwalifikowane. Trener w trakcie pracy z uczestnikami przeanalizuje obszary narażone na wystąpienie uchybień które mogą prowadzić do naliczenia korekty finansowej sięgającej nawet całości kosztów kwalifikowanych. Najistotniejszym celem szkolenia jest zaznajomienie grupy z umiejętnościami praktycznymi stosowania w/w przepisów.
Forma szkolenia
Wykład i prezentacja multimedialna prowadzona przez trenerkę, ćwiczenia, case-study realizowanych projektów. Zajęcia odbywają się w godz. 9.00 – 15.00 pierwszego i drugiego dnia.
Forma oraz metody dydaktyczne dla osób uczestniczących w szkoleniu w formie ON-LINE:
- Zajęcia odbywają się 'na żywo’, w małych kameralnych grupach, uczestnicy biorący udział w szkoleniu sami decydują, w jakim miejscu z niego skorzystają – w domu czy w miejscu swojego zatrudnienia.
- Szkolenia prowadzone są w formie interaktywnej. Podczas spotkania uczestnik widzi na ekranie swojego komputera prezentację multimedialną, będącą podstawą wykładu, oraz trenera, omawiającego ujęte w programie szkolenia zagadnienia.
- Przed szkoleniem istnieje możliwość przesłania pytań do wykładowcy.
- W trakcie szkolenia uczestnicy mogą na bieżąco, na czacie, zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości.
- Przed szkoleniem każdy z uczestników otrzymuje dostęp do pokoju konferencyjnego online.
- Do uczestnictwa w szkoleniu potrzebny jest komputer/tablet/telefon z podłączeniem do internetu oraz słuchawki.
- Zalecana jest przeglądarka Google Chrome.
- Po zakończeniu szkolenia każdy z uczestników otrzymuje certyfikat imienny potwierdzający udział w spotkaniu (wg preferencji – zeskanowany lub papierowy)
- Harmonogram szkolenia:
9.00 – 10.30 – blok szkoleniowy
10.30 – 10.45 – przerwa (15 minut)
10.45 – 12.15 – blok szkoleniowy
12.15 – 12.45 – przerwa (30 minut)
12.45 – 14.15 – blok szkoleniowy
14.15 – 14.25 – przerwa (10 minut)
14.25 – 15.00 – blok szkoleniowy
Wykładowca
członek Grupy Ekspertów Zainteresowanych Stron ds. Zamówień Publicznych przy Komisji Europejskiej. Ekspert ds. procedur o udzielenie zamówienia publicznego, zajmuje się również od wielu lat zamówieniami współfinansowanymi ze środków unijnych. Dzięki zdobytemu doświadczeniu praktycznemu posiada szeroką wiedzę nie tylko z zakresu przygotowania dokumentacji przetargowych oraz prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia ale również z zakresu finansowania projektów w ramach programów operacyjnych oraz z zakresu odpowiedzialności osób na kierowniczych stanowiskach w administracji publicznej. Członek komisji rewizyjnej Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych w Warszawie. Ekspert ds. zamówień publicznych w specjalności: doradca, wykładowca – certyfikat nadany w ramach projektu KIGNET – izbowy system wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców nadany według procedur ustalonych w podsieci KIGNET LEX – 2007, audytor/kontroler – Konsultant Audytu Projektów Europejskich.
Materiały szkoleniowe
Każdy z uczestników otrzyma skrypt z teoretycznym opracowaniem zagadnienia w wersji elektronicznej.
Program szkolenia
[Program szkolenia jest własnością intelektualną wykładowcy i przetwarzanie go dla celów komercyjnych bez wiedzy i zgody autora jest zabronione]
I. Zagadnienia wstępne
– Podstawy prawne w zakresie udzielania zamówień publicznych współfinasowanych ze środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz środków UE
– Wytyczne horyzontalne a wewnętrzne procedury udzielania zamówień – regulaminy udzielania zamówień
II. Kontrola postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
– Taryfikator korekt finansowych i wydatki poniesione nieprawidłowo. Definicja nieprawidłowości. Różnica między uchybieniem a nieprawidłowością.
– Najważniejsze różnice w postępowaniu kontrolnym przy udzielaniu zamówień finansowanych ze środków krajowych i unijnych;
– Czym jest „nieprawidłowość” – które z naruszeń przepisów prawa może stać się podstawą do nałożenia korekty finansowej?
– Stawki procentowe stosowane przy obniżaniu wartości korekt finansowych i pomniejszeń dla poszczególnych kategorii nieprawidłowości indywidualnych. Zasady naliczania korekty.
– Korygowanie nieprawidłowości – czy można odstąpić lub obniżyć korektę w przypadku odpowiednio uzasadnionych wyjaśnień beneficjenta.
III. Zamówienia udzielane zgodnie z zasadą konkurencyjności w perspektywie 2021-2027
– Wyłączenia stosowania zasady konkurencyjności
– Konflikt interesów – kiedy występuje konflikt interesów, nowe zasady wprowadzone w wytycznych, praktyka w zakresie badania konfliktu interesów
– Zasada konkurencyjności
– Zapytanie ofertowe – zasady obowiązujące na etapie przygotowania postępowania, tworzenia dokumentów zapytania ofertowego
– Terminy na składanie ofert
– Wszczęcie postępowania – publikacja ogłoszenia w Bazie Konkurencyjności (rejestracja, publikacja zapytań, przegląd zapytań)
– Komunikacja w zasadzie konkurencyjności, wykorzystanie obowiązkowej komunikacji elektronicznej w postępowaniu, składanie ofert elektronicznych za pośrednictwem Bazy Konkurencyjności
– Etap badania i oceny ofert. Wyjaśnianie treści oferty, badanie rażąco niskiej ceny, zasady związane z możliwością uzupełnienia, poprawienia oferty
– Wybór oferty najkorzystniejszej – poinformowanie o wyniku postępowania
– Dokumentowanie procedury – tworzenie protokołu i załączników
IV. Umowa w zasadzie konkurencyjności
– Zawarcie umowy z wykonawcą – czy obowiązkiem beneficjenta jest zawarcie pisemnej umowy?
– Zmiany umowy – dozwolone zmiany umowy, zasady wprowadzania zmian, dokumentowanie
– Waloryzacja wynagrodzenia w toku realizacji umowy – zasady wprowadzania zmian, dokumentowanie
V. Zamówienia udzielane w rygorach ustawy Pzp
1. Progi stosowania ustawy Pzp
2. Najważniejsze aspekty związane z procesem udzielenia zamówienia publicznego w rygorach ustawy Pzp
– Szacowanie wartości zamówienia
– Opis przedmiotu zamówienia – zbyt ogólny czy zbyt szczegółowy
– Warunki udziału zgodnie z zasadą proporcjonalności
– Minimalne terminy w procedurze
– Jak prawidłowo dobrać tryb udzielenia zamówienia ?
– Publikacja ogłoszenia kluczem do sukcesu
– Ocena i wybór oferty najkorzystniejszej
VI. Umowa
– Klauzule obligatoryjne a klauzule abuzywne
– Zmiany umowy – dozwolone zmiany umowy, zasady wprowadzania zmian, dokumentowanie
– Waloryzacja wynagrodzenia w toku realizacji umowy – zasady wprowadzania zmian, dokumentowanie
VII. Nieprawidłowości – kategoria 1: Ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje warunków zamówienia
– nieopublikowania ogłoszenia o zamówieniu
– nieuzasadnionego bezpośredniego udzielenia zamówienia (tj. niezgodna z prawem procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu)
– sztucznego podziału zamówienia. Brak uzasadnienia podziału.
– nieprzestrzegania terminów składania ofert lub terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
– nieopublikowania informacji o przedłużeniu terminów składania ofert, nieprzedłużenia terminów (kiedy przedłużenie terminu jest konieczne)
– niezapewnienia lub ograniczenia potencjalnym oferentom/kandydatom wystarczającego czasu na uzyskanie dokumentacji zamówienia
– nieuzasadnionego zastosowania procedury konkurencyjnej z negocjacjami lub dialogu konkurencyjnego (przesłanki wyboru)
– nieprzestrzegania procedur właściwych w zakresie zamówień elektronicznych i zagregowanych
– nieopublikowania w ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów kwalifikacji lub kryteriów udzielenia zamówienia (i ich wagi), lub warunków realizacji zamówień, lub specyfikacji
– niewystarczająco szczegółowy opis kryteriów udzielenia zamówienia i ich wagi
– nieprzekazanie dodatkowych informacji
– zastosowanie dyskryminacyjnych kryteriów wykluczenia, kwalifikacji, udzielenia zamówienia, warunków realizacji zamówień, specyfikacji technicznej
– zastosowanie wymogów które nie są dyskryminacyjne, ale w inny sposób ograniczają dostęp dla wykonawców
– niewystarczający, nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia
– nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa
VIII. Nieprawidłowości – kategoria 2: Kwalifikacja oferentów i ocena ofert
– wprowadzenia zmian w dokumentach zamówienia, w szczególności w kryteriach kwalifikacji, specyfikacji technicznej po otwarciu ofert
– zastosowanie nieprawidłowo kryteriów kwalifikacji, specyfikacji technicznej
– ocena ofert na podstawie kryteriów udzielenia zamówienia różniących się od kryteriów określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia
– ocena na podstawie dodatkowych kryteriów udzielenia zamówienia, których nie opublikowano w dokumentach zamówienia
– niedozwolone negocjacje w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w tym modyfikacja oferty zwycięskiej podczas oceny
– wcześniejsze zaangażowanie – niedozwolone, nieprawidłowe związki wykonawców z instytucją zamawiającą
– procedura konkurencyjna z negocjacjami z istotną modyfikacją warunków określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
– konflikt interesów wpływający na wyniki postępowania o udzielenie zamówienia
– zmowa przetargowa / porozumienie ograniczające konkurencję
– nieprawidłowa ocena oferty, nieuzasadnione wykluczenia czy odrzucenie ofert
– nieuzasadnione odrzucenie rażąco niskich ofert
– niewystarczająca ścieżka audytu na potrzeby udzielenia zamówienia (dokumentowanie postępowania)
XI. Nieprawidłowości – kategoria 3: Realizacja zamówienia
– niedozwolone zmiany – zmiany istotne, zmiany dopuszczalne nie wymagające przeprowadzenia nowego postepowania,
– niedozwolone i dopuszczalne klauzule waloryzacyjne
– modyfikacja elementów zamówienia określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia niezgodne z przepisami
– zamówienia powtórzeniowych
Warsztaty – najczęściej pojawiające się błędy w procedurach, taryfikator korekt
Koszt szkolenia
1190 zł netto + VAT
(Cena ze stawką VAT „zwolnione” dla instytucji opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych).
Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat (wg preferencji – zeskanowany lub papierowy). Przy zgłoszeniu więcej niż jednej osoby istnieje możliwość negocjowania rabatów.
Formularz zgłoszenia do pobrania
Prosimy o pobranie i wypełnienie formularza zgłoszenia w pliku .doc lub .pdf i przesłanie na adres e-mail: szkolenia@euro-training.com.pl